Szczegółowe dane komórki
Pracownicy
pok. nr 15
Do zakresu zadań Stanowiska pracy ds. Ochrony Środowiska w szczególności należy:
1. Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem systemu odbierania odpadów komunalnych na terenie Gminy Strzyżewice z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi, a szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał oraz kalkulacja kosztów dotyczących systemu gospodarowania odpadami komunalnymi,
2) prowadzenie ewidencji podmiotów gospodarczych, które uzyskały zezwolenie starosty na prowadzenie działalności, w wyniku której powstają odpady,
3) sporządzanie opinii dla Urzędu Marszałkowskiego w odniesieniu do programu gospodarki odpadami, zgodnie z ustawą o odpadach,
4) opiniowanie wniosków o wydanie koncesji na wydobywanie surowców mineralnych,
5) prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków,
6) ewidencjonowanie wykazów, rodzajów i ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza przez kotłownie i samochody gminne, naliczanie opłat za emisję zanieczyszczeń oraz naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska na rzecz Urzędu Marszałkowskiego,
7) zapewnienie warunków do realizacji przepisów o ochronie środowiska oraz kontrolowanie przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska na terenie gminy,
8) przygotowywanie decyzji w sprawie nakazu wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę i ziemię przed zanieczyszczeniem spowodowanym wprowadzaniem do nich ścieków,
9) przygotowywanie decyzji zezwalających na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
2. Nadzór nad zapewnieniem prawidłowego poziomu usług komunalnych:
1) nadzór nad ustawieniem kontenerów do selektywnej zbiórki i koszy ulicznych oraz organizowaniem odbioru odpadów komunalnych z tych urządzeń,
2) nadzór nad likwidacją dzikich wysypisk śmieci,
3) tworzenie warunków do selektywnej zbiórki, segregacji i składowania odpadów przydatnych do wykorzystania oraz współdziałanie
z jednostkami organizacyjnymi i osobami podejmującymi zbieranie oraz zagospodarowanie tego rodzaju odpadów,
4) współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej w organizowaniu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z odpadów komunalnych,
5) nadzór nad oczyszczalniami ścieków oraz współpraca z podmiotem obsługującym w/w obiekty.
3. Sprawy związane z ochroną i kształtowaniem środowiska:
1) ustanowienie parku wiejskiego, określenie jego granic oraz sposobu wykonywania ochrony oraz uznania za park wiejski terenów, na których znajduje się starodrzew,
2) wprowadzenie określonych ustawą o ochronie przyrody szczególnych form ochrony przyrody: pomniki przyrody, stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe,
3) obwieszczanie rozporządzeń wojewody o wprowadzeniu ograniczeń
w odniesieniu do szczególnych form ochrony przyrody.
4. Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
5. Propagowanie wiedzy ekologicznej wśród społeczeństwa:
1) współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na rzecz ochrony środowiska, organami administracji publicznej, szkołami, sołectwami, radnymi gminy w zakresie edukacji ekologicznej,
2) realizacja uchwały Rady Gminy w sprawie tworzenia gminy ekologicznej,
3) organizacja Gminnej Olimpiady Ekologicznej, Akcji „Sprzątania Świata”, Konkursu „Piękna Wieś” i innych form edukacji ekologicznej mieszkańców Gminy,
4) prowadzenie spraw związanych z uczestnictwem Gminy w konkursach z zakresu ochrony środowiska.
6. Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie.
7. Wprowadzanie danych do bazy danych o ocenach oddziaływania na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
5. Realizacja zadań związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest na podstawie przyjętych przez Radę Gminy programów.
6. Wprowadzanie danych do Bazy azbestowej.
7. Prowadzenie sprawozdawczości o ankiet dotyczących ochrony środowiska.
8. Sporządzanie wniosków na dofinansowanie projektów w zakresie prowadzonych zadań.
9. Rozliczanie projektów powykonawczo do instytucji, przez które były współfinansowane.
10. Niezwłoczne przekazywanie informacji o zrealizowanych inwestycjach infrastruktury technicznej i stworzenia warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej pracownikowi ds. budownictwa celem naliczenia z tego tytułu opłat adiacenckich.