Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Strzyżewice

Logo - Urząd Gminy Strzyżewice

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Protokół Nr XXXVI/17 z przebiegu XXXVI sesji Rady Gminy Strzyżewice odbytej w dniu 28 września 2017 r. w Strzyżewicach.
Znak
36/2017
Data utworzenia
2017-09-28
Opis

 

Protokół Nr XXXVI/17

z przebiegu XXXVI sesji Rady Gminy Strzyżewice odbytej w dniu 28 września 2017 r. w Strzyżewicach.

 

Sesję rozpoczęto o godzinie 9.00.

Pan Mirosław Worobik Przewodniczący Rady Gminy otworzył obrady - wypowiadając słowa „Otwieram XXXVI sesję Rady Gminy Strzyżewice VII kadencji”.

Stwierdził, że według listy obecności podpisy złożyło 14 radnych na 15 wybranych w skład rady gminy, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (nieobecny radny Sylwester Adamczyk).

Przewodniczący Rady Gminy powitał Wójta Gminy Pana Jana Andrzeja Dąbrowskiego, Z-ce Wójta Gminy Panią Barbarę Zdybel, Skarbnika Gminy Panią Halinę Zdybel, Sekretarz Gminy Panią Elżbietę Budzyńską, Kierowników i Dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, radnych, sołtysów.

 

Ad.2. Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że wraz z zaproszeniami Państwo radni otrzymali proponowany porządek obrad sesji zapytał o uwagi i propozycje zmian porządku obrad (uwag nie zgłoszono).

 Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku obrad:

  1. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice.
  2. Podjęcie uchwały w  sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

 

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Informacja o działalności Wójta Gminy.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok.
  6. Podjęcie uchwały w  sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia, iż zmiana w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice nie narusza ustaleń studium.
  8. Podjęcie uchwały w  sprawie uchwalenia zmiany w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice.
  10. Podjęcie uchwały w  sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.
  11. Informacja dotycząca pracy szkół i przedszkola.
  12.  Wnioski, interpelacje i oświadczenia radnych.
  13. Zamknięcie sesji.

 

      Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w porządek obrad, a następnie stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad został jednogłośnie przyjęty przy 14 głosach „za”.

 

Ad.3.  Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

         Pan Eugeniusz Markiewicz zapoznał się z protokołem z XXXV sesji Rady Gminy Strzyżewice i stwierdził, że jest zgodny z przebiegiem i odzwierciedla przebieg obrad, wnioskował za przyjęciem protokołu w przedstawionej wersji bez odczytywania.

Przewodniczy Rady Gminy zapytał o uwagi do treści protokołu z poprzedniej sesji. Uwag nie zgłoszono.

          Przewodniczy Rady Gminy poddał pod głosowanie protokoł z XXXV sesji, stwierdził, że w wyniku głosowania, protokoł został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania.

Wyniki głosowania: „za” –   14 głosów, „przeciw” – 0, „wstrzymało się” – 0.

 

Ad.4  Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Strzyżewice.

 

Pan Wójt Gminy poinformował o podejmowanych działaniach i załatwianych sprawach w okresie od ostatniej sesji.

  1. W dniu 24 sierpnia br. została otwarty przetarg na wykonanie drogi Strzyżewice  Dębina  na odcinku 406 mb (całość modernizowanej drogi jest posadowiona w miejscowości Strzyżewice. Przetarg wygrała firma KPRD Lublin za kwotę 293218,86 zł.
  2. W dniu 27 sierpnia br. odbyły się Dożynki Powiatowo - Wojewódzkie w Radawcu. Podziękował wszystkim, którzy brali udział w dożynkach oraz przygotowywali stoisko naszej gminy.
  3. W dniu 30 sierpnia br. odbył się odbiór wykonanych chodników przy drodze powiatowej w miejscowości Kiełczewice Górne i Kiełczewice Dolne. Za wykonanie chodników gmina już zapłaciła.
  4. W dniu 22 września br. został odebrany chodnik w Żabiej Woli.
  5. Na odbiór chodnika Piotrowice - Osmolice nie została gmina zaproszona. Odebrał to Zarząd Dróg Powiatowych.
  6. W dniu 3 września br. odbyły się dożynki kościelne w Bystrzycy Starej. Od dwóch lat Pan Wójt uczestnicy w tych dożynkach. Powiedział „…Jest to impreza godna naśladowania…”.
  7. Na budynku OSP we Franciszkowie jest na ukończeniu wymiana pokrycia dachowego (usunięto eternit, wymieniono łaty, przebudowano dach od strony północnej).
  8. Odbył się przetarg na wykonanie prac w świetlicy wiejskiej w Osmolicach. Kosztorys opiewał na 610 tys. zł, zakupy na 40 tys. zł, inspektor nadzoru na 10 tys. zł. Oferta najtańsza brutto 728 tys. zł, druga oferta 764 tys. zł, trzecia oferta była droższa o 236 tys. zł. Dotacja maksymalna do tego zadania 300 tys. zł. Przetarg będzie jeszcze raz ogłoszony. Przetargi  na roboty budowlane i drogowe obecnie idą drożej.
  9. Odebrano drogę wykonaną na odcinku Kiełczewice Górne – Borkowizna. Pozostało jedynie zabezpieczenie jednej strony barierami. Odebrana została również droga na polach w Kiełczewicach Górnych.
  10. Podcięto drzewa przy drogach gminnych w Kiełczewach Górnych i Polanówce. Pozostało jedynie uprzątnąć gałęzie.
  11.  W szkole w Bystrzycy Starej w dniu 22 września br. w piątek  po południu nastąpiło podciśnieniem wyrwanie zaworu w kranie w klasie, która mieści się na pierwszym piętrze nad kuchnią. Spowodowało to zalanie kuchni (ściany, strop). Został zerwany parkiet, deski i legary, skuto tynki,  wywieziono żużel ze stropów. Obecnie pracują tam pięć czy sześć urządzenia do osuszania. Zgłosiły się dwie firmy, które posiadają urządzenia do osuszania. Dzisiaj będzie wybór firmy, która osuszy te pomieszczania profesjonalnie. Jedna z firm chce prawie 8 tys. zł za osuszenie, druga jeszcze niewidomo ile, nie złożyła jeszcze oferty cenowej.

        Pani Dyrektor PSP w Bystrzycy Starej poinformowała, że druga firma złożyła ofertę osuszenia za 10 tys. zł. Szkoła Podstawowa nie była czynna przez 2 dni. Gimnazjum było czynne. Kuchnia jest  nieczynna. Od poniedziałku będzie dożywianie dzieci cateringiem, co zostało uzgodnione z Sanepidem. Sprawę zgłoszono do ubezpieczyciela, zrobiono serwis fotograficzny. Oględzin dokonał elektryk z uprawnieniami budowlanymi i inspektor nadzoru.

  1. Wykonano oświetlenie uliczne przy drodze w Kiełczewicach Maryjskich (9 słupów) już tam działa, bo to było przyłączenie do istniejącego oświetlenia. Wykonano także oświetlenie w Piotrowicach, które zgłoszono do Zakładu Energetycznego. Zakład musi założyć licznik do tej sieci, może to potrwać około miesiąca.
  2. Określono dzikie wysypiska będzie to oczyszczać ta sama firma, co w roku ubiegłym. Finansowanie to otrzymana dotacja z WFOŚ i GW w Lublinie i budżet gminy po 4 tys. zł. Największe wysypisko jest w lesie w Żabiej Woli i w Osmolicach Kolonii za lasem od strony gminy Niedrzwica Duża. Była możliwość, aby utworzyć punkt profilaktyki zdrowotnej. Planował Pan Wójt zrobić taki punkt w szkole w Bystrzycy Starej z uwagi na to, że jest tam duża ilość dzieci. Decyzją ustawy Sejmowej Wojewodowie mogli przekazywać środki finansowe w wysokości 6700,00 zł na doposażenie gabinetów higienistek. Jest możliwość zatrudnienia higienistki w tej szkole dwa dni po 4 godz. na koszt gminy. Pozostałe szkoły kwalifikują się na jeden dzień 4 godz.  było dwa dni na zgłoszenie do Wojewody  wniosku o utworzenie takiego punktu. W roku bieżącym nie zgłoszono, ale jest to program dwuletni i będą zgłoszenia dwa lub trzy w przyszłym roku. Niedługo wejdą gabinety stomatologiczne, ale nie ma gdzie tego zrobić. Planowano zrobić Dom Malucha po starej szkole w Bystrzycy Starej i tam również w pomieszczeniu po Pani G. planowano gabinet higienistki, gabinet stomatologiczny i poczekalnię.
  3. Był u Pana Wójta Wiceprezes Klubu Sportowego Piotrowicach w sprawie zakupu nowej kosiarki. Pan Wójt zaproponował przekazanie starej kosiarki z klubu, która już pracowała 12 lat do szkoły w Osmolicach  i zakup dwóch nowych kosiarek samojezdnych jednej do Klubu, a drugiej do dyspozycji Gminy. Pan Wójt omówił wydajności i koszty eksploatacji kosiarek.
  4. Wojsko wyprzedaje sprzęt. W dniu dzisiejszym jest przetarg w Lublinie, na którym można zakupić przyczepę, cena wywoławcza 5 tys. zł. Gmina nie ma przyczepy ciągle jest przyczepa pożyczana i przydałaby się własna. Gmina zaoferowała kwotę 6300 zł netto. Nie wiadomo czy za taka cenę kupimy przyczepę.
  5.  Robione jest rozeznanie w sprawie zakupu dmuchawy do odśnieżania. Może któreś z lotnisk będzie sprzedawać taka maszynę.
  6.  Pozyskanie zwyżki dla OSP, sprawa obecnie jest w toku załatwiania. Czy otrzymamy nie wiadomo, ale są duże szanse, aby to pozyskać. Dotychczas nic gmina nie otrzymała z Komendy Miejskiej PSP i Zarządu Wojewódzkiego ZOSP w Lublinie nawet nie otrzymaliśmy obiecanej motopompy.
  7. Przeprowadzono remont kapitalny w Przedszkolu w Piotrowicach. Wymieniono urządzenia wodno - kanalizacyjne, wykonano remont kuchni, zakupiono urządzenia na wyposażenie kuchni (patelnie, kuchnie z piekarnikiem, i inne niezbędne urządzenia) przebudowano toalety. Zlikwidowana została stołówka będzie żywienie dzieci w klasach, na co uzyskano zgodę Sanepidu. Wyżywienie jest w oparciu o własną kuchnię. Obecnie w przedszkolu jest 69 dzieci, a pozostało jeszcze 6 miejsc wolnych. Pan Wójt powiedział „…Przedszkolu mamy dużo lepsze warunki niż przedszkolu konkurencyjnym. Przede wszystkim dużo lepsze ceny i myślę, że i opiekę nad dziećmi”.
  8. Poinformował, że jakość Internetu w Urzędzie Gminy  jest dobra natomiast
    w szkołach jest słaba.

        Pan Jarosław Kołodziejczyk  informatyk Urzędu Gminy poinformował o możliwości wzięcia sygnału z sieci szerokopasmowego Internetu Polski Wschodniej. Inwestycja ta polegałaby wykonaniu przyłącza kablowego w Strzyżewicach i w Osmolicach, postawieniu masztów na Urzędzie Gminy i na budynkach Szkół Podstawowych i Przedszkola. Na początku września wystąpił do trzech firm  ofertę przedstawiły dwie firmy natomiast trzecia firma nie odpowiedział na zapytanie. Koszt przyłącza w Strzyżewicach to 2 tys. zł a w Osmolicach 500 zł. Koszt masztów z odciągami dla wszystkiej jednostki, jakie proponuje firma Fyberplay Sp. z o.o. z Lublina  wyniósłby ok. 45600,00 zł wyposażenie masztów w urządzenia aktywne te, które przesyłają sygnał od maszt do masztu to jest kwota ponad 19 tys. zł. W tej firmie koszt całej inwestycji wynosiłby 67200, 00 zł. W dalszej części omówił sprawy związane
z wysokością masztów. Abonament miesięczny za usługę 100 megabitów, jaki proponuje firma Fyberplay wynosiłby 430,00 zł dla wszystkich jednostek (86,00 zł na jednostkę).- a za 200 megabitów było 530,00 zł za wszystkie jednostki. Udało się wynegocjować niższy abonament ze względu na szkoły, bo normalny wynosi 850 zł miesięcznie.

 Obecnie jest tak, że na liniach analogowych to średnio jest ok. 5 MB. Powiedział „Obecne prędkości nijak się mają, co można by uzyskać…”  Uzasadnił celowość zwiększenia prędkości odbieranego Internetu w szkołach (nie byłoby problemu z dziennikiem elektronicznym oraz z programem rządowym gdzie musi być minimum 30 MB).

  Pan Krzysztof Rymarz radny zapytał czy to zagwarantuje większą prędkość Internetu w szkołach w Rechcie i Kiełczewicach.

        Pan Jarosław Kołodziejczyk odpowiedział „tak”.

  Pan Andrzej Kuźnicki radny zapytał czy szkoła w Żabiej Woli też skorzystała z tej sieci.

   Pan Jarosław Kołodziejczyk odpowiedział „tak”.

  Pan Andrzej Kuźnicki radny powiedział „ta sieć to obwód między masztami czy z tej sieci mogliby korzystać indywidualni odbiorcy…”.

  Pan Jarosław Kołodziejczyk odpowiedział „Fyberplay jest zainteresowana współpracą”.

  Wójt odpowiedział, że mogą tylko po dopracowaniu umowy jest taka możliwość, ale należy uzgodnić porozumienie. Prowadzone były rozmowy z radcą prawnym w tej sprawie. Jeżeli będzie taka możliwość to zostaną powiadomieni sołtysi i zrobią listy osób, które będą zainteresowane zmianą operatora i pozyskaniem szybkiego Internetu. Termin realizacji koniec listopada początek grudnia br. Prosił  radnych o decyzję w tej sprawie czy ma być to wykonywane czy nie.

        Pan Jarosław Kołodziejczyk powiedział, że firma T-Mobile też nie daje tego, co wymaga tablica, bo sprawdzał w szkołach. Oferta w tej firmie jest skierowana głównie do odbiorcy indywidualnego.

  Pan Mirosław Worobik  powiedział, że na terenie gminy sa także dwie jednostki oświatowe powiatowe czy mogłyby korzystać z tego Internetu, oczywiście partycypując w kosztach.

  Pan Wójt odpowiedział można dołączyć do negocjacji  jak powiat dołoży środki finansowe  „…to, czego nie…”.

  Pan Antoni Kawałek zapytał ile by kosztował maszt w Piotrowicach 

Pan Jarosław Kołodziejczyk odpowiedział, że ok. 10 tys. zł. a ogólnie to kosztuje 67 tys. zł.

Ogólna dyskusja na temat zasięgu anten, masztów.

  Pan Mirosław Worobik zapytał jaki jest abonament dla indywidualnego odbiorcy.

  Pan Jarosław Kołodziejczyk odpowiedział, że 45 czy 50 zł.

 

  1. Pan Wójt poinformował, że od kilku miesięcy są  podpisane umowy na kanalizację i nie można rozpocząć tych zadań. W ubiegłym tygodniu przyszła decyzja  dot. odzyskania VAT negatywna. Wyjaśnił, że gmina dzierżawi sieć kanalizacyjną i z tego tytułu są przychody i jest. Ile zostanie umorzone pieniędzy z VAT od pieniędzy jakie gmina uzyska  są nijakie.  Sygnalizowane było, że jeżeli gmina weźmie w obsługę to nie uzyska takich efektów jak firma Pana Dysia, bo nie ma sprzętu (samochodów ciężarowych, koparek, dźwigów) i ludzi do obsługi. Gdyby gmina prowadziła obsługę kanalizacji to koszty uzyskanie  nie pokryją kosztów obsługi. Wniosek na kanalizację otrzymał zero punktów za wprowadzenie do tego wniosku modernizacji oczyszczalni i ujęć wody za to otrzymaliśmy punkty. Przygotowywane jest kolejne pismo do Urzędu Skarbowego w sprawie VAT ponieważ na część skierowanego pisma  nie została rozpatrzona.  Pan Wójt powiedział „…VAT wynosi 1.338.633,00 zł bez przyłączy, bez ujęcia wody w Pszczelej Woli i bez ujęcia wody w Strzyżewicach i bez oczyszczalni. Sama sieć kanalizacyjna tyle VAT wynosi liczyliśmy na odzyskanie VAT  tak jak i inne gminy liczyliśmy na taka pomoc Państwa…” „…Kolejnym problemem w kanalizacji jest to, że w międzyczasie zmieniono klasyfikację przyłącza i jest wyraźna dyrektywa nie wolno gminie dołożyć do przyłącz. Koszt przyłączy na Bystrzycy Starej i Nowej wynosi 1.101.000,00 zł. Przyłączy jest 160 kilka, około 50 przyłączy jest ciśnieniowych i one się nie liczą one wchodzą w sieć czyli w tej kwocie 1.101.000,00 zł nie ma przyłączy. Co my uzyskujemy od mieszkańców 50 razy 25 tys. to jest 125 tys. zł, 100 przyłączy razy 2 to jest 200 tys. zł to daje ogółem 325 tys. zł na 1.101.000,00 zł mamy pieniędzy za przyłącze. Jest jeszcze 9 przyłączy ale na odcinku Widniówka Bystrzyca Nowa Strzyżewice w tym chyba 3 grawitacyjne i 6 ciśnieniowych. Znaleźliśmy taką furtkę, że musimy zrobić uchwałę Rady i dopłacić do przyłączy tylko tu zaczynają się schody, bo sa takie przyłącza, gdzie człowiek mieszka 70 m od linii, 50m to jest kilka takich wówczas takie jedno przyłącze wynosi 21 tys. zł.  Większość jest takich, gdzie odległość przyłącza od sieci wynosi 10 m….” W dalszej części wypowiedzi Pan Wójt stwierdził, że Państwo nie w takim zakresie jak oczekują samorządy wspiera inwestycje.

 Odnośnie solarów gmina również nie otrzymała odpowiedzi w sprawie VAT od Ministra Finansów i od Urzędu Skarbowego przez kilka miesięcy. Kiedyś było wydawane rozporządzenie i było wiadomo  obecnie każda z gmin ma mieć indywidualną opinię i na podstawie tej opinii będą rozpatrywane wnioski i kwalifikowany VAT. Nie było VAT od dotacji. Na solary mieszkaniec otrzymuje 85 % dotacji i obecnie należy uzyskać interpretację czy ta dotacja nie podlega VAT. Jeśli podlega to później gmina musiałaby zapłacić ten VAT, a to są duże kwoty. W przypadku solarów podatek wynosi 1.070.000,00 zł. nie będzie gmina obciążać tym kosztem mieszkańców i nie jest też w stanie zapłacić. Gminy otrzymują różne interpretacje dot. VAT gmina nie otrzymała jeszcze odpowiedzi odnośnie solarów. Gmina nie będzie czekała na drugą odpowiedź odnośnie kanalizacji  tylko zadanie będzie realizowane. Pan Wójt zlecił głównemu inspektorowi MPWiK w Lublinie w analizę dokumentacji pod kontem żeby zrealizować kanalizację o 200 tys. zł taniej. Już mają być wykopy takie aby nie robić zbrojeń. W październiku prawdopodobnie zostanie ogłoszony przetarg na kanalizacje. Rada podejmie decyzje odnośnie odpłatności mieszkańców za przyłącze. Jeśli będzie wyskoki koszt to ¼ osób odpadnie i wówczas nie będzie robiona kanalizacja. Pan Wójt w dalszej części omówił szczegóły techniczne dot. wykonania kanalizacji.

        Przy realizacji zadania dot. przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcy będą obciążeni kosztem (2 - 2,5 tys. zł.) za przyłącze i za pierwsza studzienkę przy domu innych kosztów nie będą ponosić. Tu gmina już otrzymała pismo dot. VAT, a nie ma informacji dot. dotacji (dotacja, to są środki unijne dołożone do projektu).

  Pan Jan Andrzej Dąbrowski Wójt Gminy prosił Radę o podjecie decyzji dot. Internetu, zakupu przyczepy oraz stawek podatku rolnego.

 

        Pan Antoni Kawałek radny  powiedział, że z uwagi na to że w gminie jest słaby Internet  wskazane byłoby aby i mieszkańcy mogli korzystać z szybszego Internetu. Stwierdził, że jeśli w szkołach będzie szybszy Internet to  mogą być zarzuty mieszkańców, że nie dbamy o mieszkańców.

        Pan Wójt odpowiedział, że gmina jest od zabezpieczenia warunków szkołom w projekcie nie są ujęci mieszkańcy, bo gmina nie może świadczyć odpłatnych usług i finansować takich usług. Firma realizując projekt może także świadczyć usługi także i dla mieszkańców.

 

          Pani Barbara Zdybel Z-ca Wójta Gminy poinformowała, że w dniu 6 września 2017 r. podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy zostały ogłoszone wyniki I edycji rankingu Gospodarny Samorząd. Gmina Strzyżewice zajęła wysokie, ósme miejsce w kategorii gmin wiejskich. Ranking został przygotowany przez ekspertów Centrum Gospodarczego im. Mikołaja Kopernika, Instytutu Studiów Wschodnich oraz organizatora Forum Ekonomicznego w Krynicy. Dwuetapowej ocenie podlegały osiągnięcia samorządów z lat 2014-2016.
W pierwszym etapie na podstawie danych finansowych urzędów państwowych wybrane zostały gminy, do których trafiła szczegółowa ankieta. W drugim etapie, na podstawie ankiet i danych finansowych, analizowano szereg elementów, które wskazują na gospodarność samorządów: dochody i wydatki bieżące, wydatki na inwestycje, stan zadłużenia czy wysokości wpływów z PIT i CIT, a także działania proinwestycyjne, gospodarkę przestrzenną i działania promocyjne. Ostatecznie, w kategorii gmin wiejskich Gmina Strzyżewice zajęła w rankingu bardzo wysokie, ósme miejsce, a pierwszą nagrodę otrzymała gmina Przasnysz
z województwa mazowieckiego. W kategorii miast na prawach powiatu zwycięzcą był Gdańsk, a w kategorii miast i gmin miejsko-wiejskich wygrała Stalowa Wola.

         Zachęcała do zapoznania się ze szczegółową informacją dot. metodologii i wyników tego rankingu, która jest zamieszona  na stronie internetowej Centrum Gospodarczego im. Mikołaja Kopernika.

         

Ad. 5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały.

Pani Halina Zdybel omówiła załączniki do uchwały.

          Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/201/17 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok została przyjęta w obecności 14 radnych.

Wyniki głosowania: „za” –   13 głosów, „przeciw” – 0, „wstrzymało się” – 1.

 

Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały.

Pani Halina Zdybel  poinformowała, że  wieloletnia prognoza finansowa jest integralną częścią budżetu. Zmieniły się dochody i wydatki i dlatego została zmieniona prognoza finansowa.

          Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/202/17 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026 została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  12 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 1 (nieobecny podczas głosowania radny Pan Antoni Kawałek).

 

Ad. 7.  Podjęcie uchwały w sprawie stwierdzenia, iż zmiana w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice nie narusza ustaleń studium.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

 Państwu radnym zostało przekazane uzasadnienie, które było w załączeniu do projektu w/w uchwały.

Pan Wójt przedstawił uzasadnienie do uchwały. Powiedział „… w tej zmianie chodzi o jedną rzecz żeby można było uważać, że działka jest budowlana w odległości 12 m. od lasu względnie od terenów zadrzewionych, które w mapach figurują jako Ls…” Jak poinformował Pan Wójt jest to zmiana bardzo oczekiwana przez mieszkańców, którzy w ten sposób będą mogli lepiej zagospodarować swoje działki.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/203/17 w sprawie stwierdzenia, iż zmiana w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice nie narusza ustaleń studium została przyjęta w obecności 14 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad. 8.  Podjęcie uchwały w  sprawie uchwalenia zmiany w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Państwu radnym zostało przekazane uzasadnienie, które było w załączeniu do projektu w/w uchwały.

Wójt Gminy powiedział „Została wykonana ta praca, która zgodnie z przepisami ma być wykonana. Poszły zapytania do wszystkich form i instytucji, które uzgadniają plan. Firmy przysłały odpowiedzi w których uważają, że taka zmiana to zmiana kosmetyczna wynikającą z rozbieżności nie było żadnego głosu na nie. Były złożone przez jedną Panią uwagi dotyczące zapisu w 2003 roku. Chodzi konkretnie o to że na wsi nie wolno budować budynków inwentarskich itd.. Nie mogliśmy tego rozpatrywać przy tym,  bo inny był cel i inne określenie działalności. Odpowiedziałem, że w tej rzeczywistej zmianie, która będzie dotyczyć nowych działek nowych ustaleń będzie czas i miejsce na to żeby złożona petycja, czy prośba, czy uwaga została ujęta, nie można dojść bezdyskusyjnie do zmiany po 14 latach ciszy. Wpływały również skargi odnośnie anteny do telefonii komórkowej składali ludzie, którzy dobrowolnie posadowili budynek 100 m od takiej bazy, a negowali ten, który ma być w odległości 400 m. od jego budynku. Jedna antena do telefonii cyfrowej na bazie dawnego SKR w Bystrzycy Nowej istnieje. Pani złożyła odwołanie i to odwołanie skierowane zostało do Sądu, bo taka jest droga. Te rzeczy, które ludzie złożyli będą dopuszczone do właściwych zmian w planie, które będą rozpoczęte na przełomie roku. Musi zapaść decyzja rady, bo analizę żeśmy zrobili ona daje możliwość ale nie podjęliśmy jeszcze stosownej uchwały…”

         Pan Eugeniusz Markiewicz zapytał „…§ 3 pkt. 1 ppkt. 3 „sytuowanie nasypów ziemnych poprzecznie do dolin rzecznych i suchych dolin”. Powiedział, że jest wiele dróg, które wymagają remontu w Dębszczyźnie, w Kiełczewicach, na Bystrzycy, w Piotrowicach, czy taki zapis nie zablokuje nam w przyszłości nam jako gminie wykonania budowy czy modernizacji przejazdu w Borkowiźnie …”

Wójt odpowiedział „…to nie utrudnia, bo stan istniejący chodzi o nowe żeby nie było przegród na odpływ wody, bo jest zakaz budowy w korytarzu rzeki.

Pan Eugeniusz Markiewicz powiedział ten zapis nie utrudni budowania zalewu w Strzyżewicach jeśli trzeba byłoby przesunąć nasypy.

Pan Wójt odpowiedział, że na zalew jest już plan zatwierdzony. Nie wyklucza to zrobienia nowej drogi tylko warunek jest jeden, że nie może ona być kolejną zaporą.

Pan Andrzej Kuźnicki zapytał „czy tą uchwałą nie zablokujemy w przyszłych zmianach przekwalifikowania nieruchomości, chodzi o zmiany studium czy będą mogły być dokonane przy tych przyszłych zmianach zmiany również studium zagospodarowania przestrzennego ponieważ tam określały pasy zabudowy wzdłuż określonych dróg gminnych.

Pan Wójt odpowiedział „teraz tego nie wolno robić. Nie można wbrew woli rolnika, właściciela zrobić mu zabudowę w gruntach rolnych. Kiedyś można było tak robić ale po ostatnich zmianach nie…” „ Gmina nie może sama określać tak zwanych ciągów zabudowy”.

Pan Andrzej Kuźnicki powiedział „chodzi mi oto, że studium przewiduje dwa pasy zabudowy wzdłuż drogi ale przy bocznych drogach gminnych również sa działki i mogły tam powstać nowe tereny budowlane, a studium blokuje przekwalifikowanie”.

Pan Wójt odpowiedział „ jeśli będzie to droga wewnętrzna to takich rzeczy robić nie będzie można, a jeżeli będzie to droga gminna metodą prób i błędów można to robić…” W dalszej części wypowiedzi omówił sposoby załatwiania ciągów zabudowy w poprzednich latach w miejscowościach Bystrzyca Stara, oraz Pszczela Wola, Żabia Wola i innych.

Powiedział „… Wiele działek ma już pozytywne studium  i na wniosek właścicieli w pierwszej kolejności zostanie tam zmienione przeznaczenie gruntów jeżeli będzie tam odpowiednia bonitacja gleby, bo I i II musi być zgoda Ministra, III i IV wymagana zgoda Wojewody. Działki które są ujęte w studium wejdą tam szybciej zmiany, a te działki których nie ma w studium to będzie trwało dłużej. Pierwsze przyjmuje się studium ale ono nie zamyka możliwości…”

Pan Andrzej Kuźnicki powiedział „ o to mi chodziło czy będzie możliwość zmian studium w tych przyszłych zmianach naszych planów. Przeglądałem dokumenty, które otrzymaliśmy dot. zmian zagospodarowania przestrzennego i tam w wielu przypadkach jest od razu zaznaczone, że wymagana zmiana w studium zagospodarowania przestrzennego i dlatego podpytuję”.

Wójt odpowiedział „teraz mamy na stażu osobę, zastrzegam, że na stażu, osobę, która skończyła na UMCS, Panie mówią, że na Uniwersytecie Przyrodniczym skończyła zagospodarowanie przestrzenne, teraz chcieliśmy ją wysłać żeby dorobiła geodezję...” „…Robiąc zmiany w planie mimo, że jest ta Pani stażystką będę chciał żeby ona to po nowemu według nowych zasad jakich się uczy studentów i osoby mające uprawnienia do tego, żeby ta Pani troszeczkę nam te drogę otwierała do tych rzeczy. Może nie będziemy się z tym spieszyć, ale będziemy chcieli to zrobić właściwie, bo to jest jedna z ostatnich następna analiza nie wyjdzie, bo u nas jest około 1000 działek do sprzedaży, czyli nie uzyskamy zgody Wojewody, stosownego wydziału w Urzędzie do tego, żeby plan robić, aby robić zmiany, bo jest dużo działek do sprzedaży”.

 

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/204/17 w sprawie sprawie uchwalenia zmiany w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z projektem uchwały została przyjęta
w obecności 14 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad. 9.  Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Pan Eugeniusz Markiewicz powiedział, że na Komisji Budżetowej była przedstawiana ta uchwała i cała komisja przyjęła  uchwałę z zadowoleniem.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/205/17 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice została przyjęta w obecności 14 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0.

 

Ad. 10.  Podjęcie uchwały w  sprawie szczegółowych warunków przyznawania
i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Pani Urszula Sawecka Kierownik OPS w Strzyżewicach przedstawiła uzasadnienie do uchwały. Powiedziała „ … 23 sierpnia br. uchwalaliśmy już tą uchwałę, ale w wyniku błędu jednego, głównego, radykalnego w tabeli rozróżniającej kryterium dochodowe w stosunku do odpłatności popełniłam błąd, dlatego, że powyżej 150% do 180 a było w starej sierpniowej uchwale 181 do 200 umknął mi 1% i to był radykalny błąd, który spowodował, że była przygotowywana uchwała przez Wydział Prawny o stwierdzenie nieważności niemniej udało nas się to powstrzymać dzięki temu, że w dniu dzisiejszym jest sesja Rady i wydział prawny zezwolił na to, że by jedna uchwałą w pkt. 8 dzisiejszej uchwały macie zapis, ze traci moc uchwała z 2010 r. oraz uchyla się tą z sierpnia. Pozostałe dwa czy trzy drobne błędy to były kosmetyczne, które byli sami wykreślili w wydziale prawnym gdyby nie ta tabelka. Jest tutaj moja pomyłka, ale cóż stało się drobne stylistyczne błędy to takie, że nie cytuje się, nie powtarza się zapisów ustawy o pomocy społecznej, niektóre rzeczy były przeniesione. Wszystko zostało poprawione, pan mecenas zatwierdził razem to poprawialiśmy wczoraj. Jeżeli ktoś by przyszedł z dochodowością  180,5 spowodowałby to, że niemiałabym, bo w widełkach i nie mogłabym określić, więc wtedy też uchwała była by do zmiany. Przepraszam i proszę o ponowne zaakceptowanie tego”.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVI/206/17 w sprawie uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania została przyjęta w obecności 14 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad.11 Informacja dotycząca pracy szkół i przedszkola.

Pan Krzysztof Chmielik radny Powiatu Lubskiego  powiedział „… sprawa Internetu, jeśli chodzi o dyrektorów szkół, bo to są dodatkowe koszty tych szkół, jeżeli by chcieli. Myślę, że warto, żeby skorzystać, ale nie zmam szczegółów, przekaże Staroście, że jest coś takiego…” Podziękował za zakup kosiarki dla Klubu w Piotrowicach i za wspieranie sportu. Poinformował, że Klub dobrze pracuje, osiąga dobre wyniki, zdobywa medale.  

 Pan Eugeniusz Markiewicz prosił o zrobienie odpływu przy drodze powiatowej przy przestanku w Żabiej Woli przez Zarząd Dróg Powiatowych. Ogólna dyskusja na temat wykonania odpływu w Żabiej Woli.

Dyrektorzy Szkół Podstawowych i Przedszkola  poinformowali o przygotowaniu budynków szkolnych do nowego roku szkolnego, o ilości dzieci w poszczególnych szkołach oraz o ilości zatrudnionych nauczycieli i pracowników obsługi.

 Pani Grażyna Sprawka  Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Żabiej Woli powiedziała „Reforma oświaty od 1 września 2017 r. w szkole w Żabiej Woli jest obecnie 9 oddziałów,126 uczniów w tym 24 uczniów w klasie przedszkolnej. Okres wakacyjny był poświęcony na przygotowanie szkoły na nowy rok szkolny, na nowe czasy związane z reformą to, co robi się w każdej szkole to nie będę powtarzać szczególnie zależało nam na tym by troszkę inne oblicze miała klasa, którą obecnie zajmuje klasa siódma i taki efekt uzyskaliśmy. Częściowo już spłynęły zamówione pomoce dydaktyczne, które będą budowały przyszłą pracownię biologiczno - fizyczną w przyszłości też chcemy by jedna klasa stanowiła pracownię przedmiotów humanistycznych. Obecnie wszystkie klasy mają swoją salę, ale na przyszłość klasy starsze tak jak to było we wcześniejszych czasach, kiedy funkcjonowała szkoła ośmioklasowa na pewno sale będą wyposażone w niezbędne bogate zestawy pomocy stąd też będą na zasadzie klasopracowni. Jeżeli chodzi o warunki lokalowe każdy wie jak wygląda Żabia Wola. Obecnie ze względu na to, że klasę pierwszą mamy dziesięcioosobową a więc jest to klasa mało liczebna zajmuje pomieszczeni przy bibliotece publicznej ze względu na to, że na przyszły rok będzie to klasa pierwsza liczymy na to, że będzie dwukrotnie większa a stąd też usytuowanie jej przy bibliotece nastręczałoby kłopoty, usytuujemy ją w budynku szkoły. Natomiast pomieszczenie, które obecnie jest świetlicą szkolną będzie w mieszkaniu służbowym, które służyło przez pewien okres, jako biblioteka publiczna. Zakupiliśmy cztery komputery w okresie wakacyjnym, wykonane zostały wszelkie przeglądy, które umożliwiają obecnie i kontynuowanie nauki i rozpoczęcie sezonu grzewczego. Wykonano nasadzenia w otoczeniu szkoły. Teren jest zadbany. Reforma szkoły wymaga od nas wielu zmian wynikają one z wprowadzonych zmian, z rozporządzeń menowskich stąd też dostosowujemy program wychowawczo profilaktyczny, który mamy zatwierdzić z rada rodziców do końca września, do końca listopada zmieniamy statuty szkół, każda szkoła będzie przedstawiała te statuty i uzgadniała z radcą prawnym a tego też wymaga reforma dostosowania wielu innych działań szkoły jak choćby pomoc psychologiczna, ale wszystko to się nam udaje. Nauczyciele przeszli stosowne szkolenia, dokształcanie w tym względzie cały czas korzystamy z różnego rodzaju szkoleń i myślimy, że to wszystko, co zaplanowane uda nam się w tym roku zrealizować dzięki pomocy i Państwa tutaj z Urzędu i Państw radnych, na co oczywiście liczymy…”.

Pani Małgorzata Wzorek Saran Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Bystrzycy Starej powiedziała „ Jesteśmy od 1 września br. Szkołą Podstawową. W szkole jest 18 oddziałów, 31 dzieci w oddziałach zerowych, 343 uczniów, 39 nauczycieli, 11 pracowników obsługi. Wydajemy 270 obiadów.
W czasie wakacji przeprowadzono generalny remont sali gimnastycznej, malowanie, remont wejścia do starej szkoły, remont elewacji, przebudowa szatni szkolnej, zakupiono szafki metalowe Szkoła jest dobrze przygotowana.
W związku z reformą oświatową został opracowany statut, program opieki psychologicznej w szkole jest 120 uczniów z orzeczeniami i opiniami psychologiczno-pedagogicznymi.” (słaba jakość nagrania).

Pani Edyta Golewska Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej w Strzyżewicach Rechcie poinformowała, że w szkole jest 94 uczniów, 15 dzieci w oddziale przedszkolnym. Obiadów wydawanych jest 76. Wykonano remonty podłogi w sali gimnastycznej. Dokumentacja wymagana  w związku z  wprowadzeniem reformy oświatowej jest przygotowana. Przeglądy w budynku szkoły wszystkie zostały wykonane.

 Pani Agnieszka Rozwałka Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej  w Kiełczewicach Górnych poinformowała, że w szkole jest 96 uczniów w tym 15 w oddziale przedszkolnym. W okresie wakacji przeprowadzono remont jednej klasy lekcyjnej, obecnie jest dostosowywane jedno pomieszczenie na szatnię przebieralnię, prace są wykonywane przez konserwatora. Podziękowała Panu Wójtowi za zwiększenie etatu konserwatorowi z pół etatu do 0,75 etatu,  który w szkole wykonuje wszystkie bieżące remonty. W ramach programu rządowego „Aktywna tablica” Pani Dyrektor chce przeznaczyć środki na zakup sprzętu komputerowego. Dokumentacja i przeglądy wykonywane są na bieżąco.

Pani Laura Żydek Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej  w Osmolicach poinformowała, że do szkoły uczęszcza 91 dzieci w oddziale przedszkolnym jest 18 dzieci. 100% dzieci korzysta z dożywiania. Dużym zainteresowaniem cieszy się świetlica jest 44 zgłoszenia. Szkoła jest otwarta dla dzieci od  godz. 7 do 16. Klasa siódma ma swoją salę lekcyjną wyposażoną w krzesełka i stoliki dostosowane  dla dzieci w tym wieku. W trakcie wakacji zostały przeprowadzone drobne prace remontowe (pomalowano szatnie, podwyższenie ogrodzenia, ułożenia kostki brukowej). Przeglądy wszystkie są zrobione. Pani Dyrektor stwierdziła „…że szkoła jest zadbana, bezpieczna i dobrze zorganizowana”.

 Pani Violetta Pietraszek dyrektor Samorządowego Przedszkola w Piotrowicach poinformowała, że prace remontowe trwały przez całe wakacje.
W Przedszkolu jest jeszcze 6 wolnych miejsc. W grupie pięciolatków jest 24 dzieci na a 25 miejsc, w grupie czterolatków jest 25 dzieci i w grupie trzyletnich dzieci jest 20 dzieci.  W przedszkolu jest 5,5 etatów pedagogicznych i 4,5 etatów obsługi w tym 2 etaty z obsługi to są pomoce nauczyciela współfinansowane przez pół roku przez Urząd Pracy.  Zakupiono do przedszkola monitor interaktywny z oprogramowaniem i magiczny dywan do zajęć ruchowych. Pani Dyrektor powiedziała „…Przedszkole jest piękne, zapraszamy, zainteresowanych, dzieci mają doskonałe warunki…”.

Pan Wójt odniósł się do uchwały dot. pkt. 8. w sprawie uchwalenia zmiany w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice i powiedział „…w pkt. 8 wymieniłem tylko jedną osobę, która złożyła uwagę to tego powinienem wymienić wszystkie osoby, które złożyły, macie to Państwo, jako załącznik i ja to mówiłem, że dotyczy to roku 2003 i trzeba by po tych uwagach na koniec znów występować my nie byliśmy w stanie tego robić. Odpowiedzieliśmy, że niedługo, bo jest 400 wniosków złożonych o zmiany w planie. Przy tych zmianach w planie ta rzecz będzie uwidoczniona i to wszystko powiedziałem, ale nie uwzględniłem tych uwag, ponieważ zabrakło mi kompetencji do tych rzeczy itd. Uwagi do zmian w planie złożyła Pani I.D., Państwo A.I B.B. i tutaj też nie znalazłem podstaw do uznania. Złożyła Pani B.B i również tu nie było podstaw do tego, aby ten wniosek uznać i złożył Pan P.D. Również tu nie było podstaw, ale w każdej odpowiedzi na to poszła informacja, że będzie to tematem zmian w planie, które będą się odbywać i również poszła do każdego informacja, że jesteśmy w posiadaniu 400 wniosków, bo jeżeli byśmy znów rozpoczęli zapytania to 6-7 miesięcy żeby na to uzyskać odmowne odpowiedzi, bo tak 14 lat do tyłu nie można się z tym cofać, a głównym zarzutem to było, że by na wsi nie można było obory postawić my tego nie przeskoczymy prawdopodobnie w finalnym utrudnienia mogą być, ale wynikające z odpowiedniego prawa i trudno było do tej sprawy podchodzić.  Zrobiłem błąd nie przedstawiając tych wszystkich wniosków i zostałem poproszony o poinformowanie i proszę o przegłosowanie tego, że uzupełniłem uchwałę o wnioski, ja nie ukrywałem, ale nie wiedziałem, że trzeba, a musi to być odbiciem w protokole. Nie znałem tego przepisu i popełniłem ten błąd proszę Panie Przewodniczący o przegłosowanie tego”.

Pan Przewodniczący zapytał  „czy chciałby ktoś w tej kwestii, nie widzę nie słyszę w związku z tym musimy przegłosować. Kto z koleżanek i kolegów radnych jest za przyjęciem informacji dotyczącej uwag zawartych w załączniku nr 1 do uchwały (uchwały w sprawie uchwalenia zmiany w części tekstowej miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego gminy Strzyżewice).

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

Pan Przewodniczący stwierdził, że informacja została przyjęta jednogłośnie.

Ad.12. Wnioski, interpelacje i oświadczenia radnych.

     Pan Przewodniczący powiedział, że pan Wójt zgłosił wnioski zapytał czy jesteśmy za Internetem.

 Pan Krzysztof Rozwałka zapytał „ile to będzie kosztować”.

 Pan Wójt odpowiedział „będzie to kwota rzędu 60-70 tys. zł może być mniej po szczegółowych rozmowach … ”

Pan Przewodniczący powiedział, że dużo instytucji skorzysta.

Pan Wójt odpowiedział, że dot. to ośmiu jednostek.

Pan Przewodniczący powiedział „ kto jest za tym żeby wniosek dot. Internetu zaopiniować pozytywnie”

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

Pan Przewodniczący stwierdził, że wniosek dot. Internetu został przyjęty jednogłośnie.

 Wniosek dot. zakupu przyczepy.

 Pan Krzysztof Rozwałka zapytał jaka jest to przyczepa.

Pan Wójt powiedział, że na zakup przyczepy D 47 zostanie przeznaczone 6300, zł + 23% VAT jeżeli zostanie zakupiona w przetargu. 

Pan Przewodniczący zapytał „kto jest za kupnem przyczepy”.

Wyniki głosowania: „za” -  14 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

Pani Halina Zdybel Skarbnik Gminy poinformowała, że zostaną wprowadzone zmiany w uchwale budżetowej o  środki finansowe przeznaczone na  Internet i o koszt zakupu przyczepy.

         Pan Wójt powiedział „chciałbym usłyszeć Państwa zdanie, co z podatkiem rolnym”.

         Pan Eugeniusz Markiewicz  zaproponował, aby nie zmieniać wysokości, bo podniesienie o 1 zł to niewielka kwota. Podatek jest średni porównaniu z sąsiednimi gminami.

         Pan Wójt poinformował, że podatek od nieruchomości nie jest niski w naszej gminie. Przedstawił obowiązujące stawki  podatku od nieruchomości.

Pan Andrzej Kuźnicki powiedział „Stawki podatkowe w naszej gminie są wysokie w porównaniu ze stawkami, jakie proponuje Ministerstwo i nie powinniśmy podnosić”.

 Pan Krzysztof Rozwałka proponuje pozostawić stawkę podatku rolnego na poziomie roku ubiegłego bez względu na cenę żyta, jaki ogłosi Minister.

 Ogólna dyskusja na temat podatków.

Pan Przewodniczący zapytał „kto jest za tym, aby pozostawić stawkę podatku rolnego na poziomie roku ubiegłego”.

Wyniki głosowania: „za” -  12 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 2.

Pan Eugeniusz Markiewicz wyraził zadowolenie z przedstawionej informacji dot. szkół i oświaty.  Powiedział „…Ostatnie dane finansowe, jakie my mamy to dane finansowe z wykonania budżetu za pierwsze półrocze. Procent wykonania 46,33% czyli, że gospodarka w naszych szkołach, to co robią Panie Dyrektorki i to co robi Pan Wójt jest prawidłowa, ale w związku z reformą, którą zostaliśmy obdarowani ja mam pytania  natury finansowej. Rozumiem, że ta mała rezerwa, która została z pierwszego półrocza plus te przesunięcia, które zostały wykonane w szkole powinny nam zabezpieczyć środki finansowe na utrzymanie szkół i przedszkola do końca roku mam pytanie czy mniej więcej te pieniądze będą się bilansować. Pani Skarbnik wspomniała, że już Panie dyrektorki robią przymiarkę do budżetów przyszłorocznych i że to, co nas czeka w przyszłym roku przy zmianach budżetu przytka nam trochę oddech w klatce piersiowej. Pierwszy rok reformy wszedł bez większych tych, ale przy drugim roku reformy dostaniemy po plecach a w trzecim roku to już się nie mówi, bo na dzień dzisiejszy na podstawie danych, które mamy ze szkół, która poradzi sobie finansowo, poradziłaby sobie w innym systemie rozliczeń tylko Bystrzyca żadna inna szkoła nie.  My już dzisiaj dokładamy ponad 3 miliony dodajmy do tego jeszcze milion czy 1.500 tys. zł w przyszłym roku będzie to już rzecz bardzo ciężka do wytrzymania i mam pytanie o pieniądze na ten rok na przyszły rok i ma też pytanie ilu jest ludzi zatrudnionych w naszych szkołach zarówno pracowników fizycznych jak i nauczycieli. Prawdopodobnie, bo domyślam się, że na dzień dzisiejszy poradziły sobie Panie bez problemowo mamy tutaj klasy Gimnazjum, mamy dodatkowe te klasy pytanie o ludzi czy była potrzeba zatrudnienia ile etatów, jeżeli nie to się bardzo cieszę. Pytanie wybiegające w przyszłość, ponieważ my tego jeszcze nie wiemy a co będzie we wrześniu 2018 roku…”

Pan Wójt odpowiedział „ O ludziach to chyba za wcześnie mówić. Dwie osoby przeszły jedna całkowicie w stan spoczynku druga częściowo, bo jeszcze parę godzin ma. Były zatrudnienia na cały etat i na części etatu, ponieważ brakowało z uprawnieniami ludzi do fizyki, chemii i języka angielskiego. Trudno powiedzieć czy do końca roku pieniędzy wystarczy, dlatego, że odrobinę kosztowało przedszkole trochę pieniędzy żeśmy tam ulokowali. Trochę pieniędzy zwróci ubezpieczyciel, ale i tak dużo będzie nasz kosztował remont w szkole w Bystrzycy Starej, który nie jest uwidoczniony jeszcze i niewiadomo, jakie będą koleje tego. Dwie klasy odpadło z Gimnazjum, ale jest sześć klas siódmych. Dwie na Bystrzycy i cztery w terenie, czyli o cztery klasy jest więcej…”  „… Pod koniec roku okaże się czy wystąpią braki pieniędzy…”. Powiedział „ na pewno wzrosną koszty utrzymania szkół. Subwencję oświatową na rok 2017 otrzymaliśmy kwotowo mniejszą, a niżeli mieliśmy w roku 2016…” Pan Wójt w dalszej wypowiedzi omówił szczegółowo zasady finansowania szkół i wynagrodzenia nauczycieli. Powiedział, że w październiku zostanie przekazana radnym Informacja oświatowa.

 Pan Eugeniusz Markiewicz prosił, aby informacja na temat kanalizacji była zamieszczona  w najbliższym Kompresie i na stronie internetowej Gminy.

Pan Wójt odpowiedział, że do dnia 18 października br. odbędzie się spotkanie z mieszkańcami w sprawie kanalizacji i przydomowych oczyszczalni ścieków, a po otrzymaniu informacji  także  z mieszkańcami w sprawie solarów.

Pan Andrzej Kuźnicki Przewodniczący Komisji Ochrony Środowiska, Gospodarki Komunalnej i Przestrzegania Prawa Rady Gminy Strzyżewice poinformował, że odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji dot.utrzymanie czystości i porządku na terenie gminy Strzyżewice. Na posiedzeniu rozpatrzono także skargę Pani L.Ch. dot. do wylewania nieczystości na jej działkę przez sąsiada. Po wizji w terenie nie stwierdzono, aby na tą działkę wylewano nieczystości obecna była także Pani L.Ch.  Na posiedzeniu pracownik Urzędu Gminy Pani Anna Janiszewska poinformowała, że będzie zmiana związana z sortowaniem i wywozem nieczystości. Komisja także dokonała oględzin dzikich wysypisk w lesie w Polanówce. Kierowca autobusu dowożącego dzieci zgłosił,
że w miejscowi Polanówka konary drzew utrudniają przejazd tą drogą. Komisja również dokonała oględzin tego terenu i stwierdziła koniecznego usunięcia konarów drzew wystających nad jezdnie. Pan Wójt zobowiązał się do wykonania podcięcia tych drzew i już a za dwa dni po posiedzeniu była zwyżka i drzewa zostały podcięte, za co Przewodniczący Komisji podziękował Panu Wójtowi.

 Pani Irena Sidor  sołtys miejscowości Kiełczewice Górne podziękowała Panu Wójtowi za wybudowanie odcinka drogi w Kiełczewicach Górnych oraz poinformował o dołach w dalszej części drogi.

Pan Wójt opowiedział, że zastanie zaplanowana modernizacja tej drogi w budżecie roku następnego.

 Pani Józefa Kowalczyk powiedziała „…zostałam zaproszona do zwiedzenia Przedszkola przez Panią Dyrektor i chce potwierdzić słowa Pani Dyrektor jak i Pana Wójta jest naprawdę fantastycznie w Przedszkolu. Najbardziej mnie zauroczyła łazienka dla dzieci jest naprawdę z prawdziwego zdarzenia.
A pytając swojego wnuka o opinię jak jest w Przedszkolu a on odpowiedział jest idealnie, genialnie i fantastycznie”.

 Pan Tomasz Hanaj Dyrektor CKiP w Piotrowicach powiedział, że Internet lepszy, jakości jest potrzeby w naszych jednostkach. W dniu wczorajszym otrzymał e-maila, że Centrum Kultury w Piotrowicach zakwalifikowało się do programu Pracownie Orange. Z kilkuset wniosków z całego kraju przeszło 63 będzie można otrzymać kilka komputerów, telewizor i różne pomoce żeby stworzyć multimedialne świetlice w Centrum Kultury. Od dnia 4 października br. rozpocznie się plebiscyt na głosowanie i tutaj jest potrzebna duża ilość głosów. Prosił o pomoc i odmawianie głosów na świetlice w CKi P w Piotrowicach.

 

Ad. 13.Zamknięcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan  Mirosław Worobik zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam XXXVI sesję Rady Gminy Strzyżewice” o godz. 12.40.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała:                                  Przewodniczący Rady Gminy

S. Wrona                                               

                                                            Mirosław Worobik

 

                                                            

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Wrona Stanisława
Dodano do BIP dnia: 2017-11-16 11:14:38