Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Strzyżewice

Logo - Urząd Gminy Strzyżewice

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Protokół Nr XXXVII/17 z przebiegu XXXVII sesji Rady Gminy Strzyżewice odbytej w dniu 26 października 2017 roku w Strzyżewicach.
Znak
37/2017
Data utworzenia
2017-10-26
Opis

 

 Protokół Nr XXXVII/17

z przebiegu XXXVII sesji Rady Gminy Strzyżewice odbytej w dniu 26 października 2017 roku w Strzyżewicach.

 

Sesję rozpoczęto o godzinie 9.00.

Pan Mirosław Worobik Przewodniczący Rady Gminy otworzył obrady - wypowiadając słowa „Otwieram XXXVII sesję Rady Gminy Strzyżewice VII kadencji”.

Stwierdził, że według listy obecności podpisy złożyło 13 radnych na 15 wybranych w skład rady gminy, co stanowi quorum niezbędne do podejmowania prawomocnych uchwał (nieobecny radny Krzysztof Baran i radna Monika Bednarz).

Przewodniczący Rady Gminy powitał Przewodniczącego Rady Powiatu Lubelskiego Pana Antoniego Skrabuchę, Wójta Gminy Pana Jana Andrzeja Dąbrowskiego, Z-ce Wójta Gminy Panią Barbarę Zdybel, Skarbnika Gminy Panią Halinę Zdybel, Sekretarz Gminy Panią Elżbietę Budzyńską, Kierowników i Dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, radnych, sołtysów.

 

Ad.2. Przyjęcie porządku obrad.

Przewodniczący Rady poinformował, że wraz z zaproszeniami Państwo radni otrzymali proponowany porządek obrad sesji i zapytał o uwagi i propozycje zmian porządku obrad (uwag nie zgłoszono).

 Przewodniczący Rady zaproponował wprowadzenie do porządku obrad:

  1. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strzyżewice”.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.
  4. Informacja o działalności Wójta Gminy.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok.
  6. Podjęcie uchwały w  sprawie wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026.
  7. Podjęcie uchwały w  sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Strzyżewice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018.
  8. Podjęcie uchwały w  sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice.
  9. Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na 2018 rok.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strzyżewice”.
  13. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
  14. Informacja Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez sekretarza gminy, skarbnika gminy, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy.
  15. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych.
  16. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Strzyżewice za rok szkolny 2016/2017.
  17. Wnioski, interpelacje i oświadczenia radnych.
  18. Zamknięcie sesji.

      Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie w/w porządek obrad, a następnie stwierdził, że w wyniku głosowania porządek obrad został jednogłośnie przyjęty przy 13 głosach „za”.

 

Ad.3.  Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

         Pan Krzysztof Rozwałka zapoznał się z protokołem z XXXVI sesji Rady Gminy Strzyżewice i stwierdził, że jest zgodny z przebiegiem i odzwierciedla przebieg obrad, wnioskował za przyjęciem protokołu w przedstawionej wersji bez odczytywania.

Przewodniczący Rady Gminy zapytał o uwagi do treści protokołu z poprzedniej sesji. Uwag nie zgłoszono.

          Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie protokoł z XXXVI sesji, stwierdził, że w wyniku głosowania, protokoł został przyjęty jednogłośnie bez odczytywania.

Wyniki głosowania: „za” –   13 głosów, „przeciw” – 0, „wstrzymało się” – 0.

 

Ad.4  Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy Strzyżewice.

Pan Wójt Gminy poinformował o podejmowanych działaniach i załatwianych sprawach w okresie od ostatniej sesji.

  1. Awaria kanalizacji w Bystrzycy Starej.
  2. W dniu 16 października br. zakończono remont remizy OSP we Franciszkowie (zmieniono pokrycie dachowe).
  3. W dniu 6 października br. w Ratuszu w Lublinie odbyło się spotkanie w sprawie modernizacji drogi biegnącej przez las w Dąbrowie. Prezydent Lublina poinformował, że to zadanie zostanie wprowadzone do budżetu miasta. Wiosną 2018 r. modernizacja drogi ma być wykonana.
  4. Dokonano wycinki przydrożnych drzew w miejscowości Dębina.
  5. W dniu 11 października br. odbyło się w Piotrowicach coroczne spotkanie z okazji Złotych Godów. Piętnaście par małżeńskich z terenu gminy otrzymało medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”. W uroczystości wzięło udział dziewięć par oraz księża z parafii z terenu gminy.
  6. W dniu 12 października br. odbyło się spotkanie z dyrektorami Szkół Podstawowych z okazji Dnia Edukacji Narodowej.
  7. W dniu 13 października br. Pan Wójt podpisał umowę na samochód dla jednostki OSP w Żabiej Woli.
  8. W dniu 16 października br. Pan Wójt uczestniczył w spotkaniu Starosty Lubelskiego z Wójtami Gmin oraz w posiedzeniu Lubelskiej Grupy Działania.
  9. Pracownicy zatrudnieni na prace interwencyjne kosili pobocza dróg gminnych, oczyszczali chodnik przy drodze powiatowej oraz zwozili wycięte drzewa.
  10. Wybudowano 400 m odcinek drogi w Osmolicach Drugich przy lesie. Pan Wójt podziękował mieszkańcom Osmolic za zaproszenie na spotkanie z okazji zakończenia budowy drogi (na obiad) Wójta i czterech pracowników z Urzędu.
  11. W miejscowości Pawłówek wybudowano 200 m odcinek drogi. Pan Wójt wyraził niezadowolenie z powodu trudności, jakie wystąpiły w związku z wycinką przydrożnych drzew.
  12. W miejscowości Dębina zakończono modernizację drogi. Koszty wykonania tej drogi  był wysoki z uwagi na to, że na drodze były przełomy, które trzeba było zerwać na całej szerokości drogi i wykonać podbudowę i położyć nawierzchnię.
  13. Unieważniony został przetarg na budowę drogi w Osmolicach Pierwszych  z uwagi na to, że kosztorys wynosił 150 tys. zł, a wpłynęła jedna oferta na wykonanie tej drogi w wysokości 210 tys. zł. Inwestycja ta zostanie wykonana w następnym roku.
  14. Wykonano przepust przydrożny w Żabiej Woli.
  15. W dniu dzisiejszym Przedstawiciel Komendy Miejskiej PSP, pracownik Urzędu Gminy i strażacy z jednostki OSP w Żabiej Woli pojechali do Kielc po odbiór dokumentów na samochód.
  16. Została zakupiona samojezdna kosiarka i przekazana do Klubu Sportowego w Piotrowicach. Kosiarka stara z klubu zostanie przekazana do szkoły w Osmolicach, a kosiarka do gminy jeszcze nie została zakupiona obecnie robione jest rozeznanie.
  17. Przy szkole w Strzyżewicach zostanie wytyczona działka pod halę gimnastyczną. Zostanie tam również zagospodarowane otoczenie szkoły.
  18. Przy drogach gminnych zostanie wysadzone 120 szt. drzew lipy drobnolistnej.
  19. W dniu 14 października br. w miejscowości Palikije odbył się rajd ćwiczebny dla jednostek OSP z KSRG. Z naszej gminy wzięły udział w ćwiczeniach jednostki OSP z Żabiej Woli i Piotrowic.
  20. W dniu dzisiejszym odbywają się ćwiczenia powiatowe OSP z KSRG w Iżycach, w których biorą udział jednostki OSP z Żabiej Woli i Piotrowic.
  21. Internet dla szkół i dla CKiP zrobione są już wszystkie uzgodnienia, obecnie została złożona dokumentacja do Starostwa w Lublinie do Wydziału Architektury. Koszt wynosi 66 tys. zł.
  22. Pan Wójt poinformował, że budżet na rok 2018 jest w trakcie opracowywania. Powiedział „…będzie to jeden z trudniejszych budżetów, ponieważ na dzień dzisiejszy dochody budżetowe, to jest ponad 37 milionów złotych, a wydatki budżetowe licząc te wnioski, które już weszły zadania, na które mamy umowę, czyli dworek, dwie kanalizacje, przydomowe oczyszczalnie, solary. Nie ma rozstrzygnięcia dotyczącego targowiska, wysłaliśmy pytania, które przyszły w czasie weryfikacji wniosku nie ma jeszcze decyzji, nie na także decyzji odnośnie drogi tych tak zwanych Schetynówek jest wniosek złożony, a decyzja odnośnie Schetynówek ma być dopiero 15 listopada. W listopadzie będą już listy rankingowe dotyczące targowiska. Złożony jest  i w tej chwili są już oceny merytoryczne wniosku oczyszczalnia ścieków w Pszczelej Woli. Myślę, że na przełomie roku będzie nabór na halę w Żabiej Woli…” „… W sumie jest majątkowych inwestycji na ponad 16 milionów złotych. Własnych środków musimy mieć 6.700.000,00 złotych na te wszystkie zadania…”.
  23. Pan Wójt omówił inwestycje:

      „Budowa sieci kanalizacyjnej z modernizacją oczyszczalni ścieków w aglomeracji Piotrowice wraz z modernizacją ujęć wody w Strzyżewicach i w Pszczelej Woli w ramach działania 6.4 Gospodarka wodno – ściekowa i tu mamy na dzień dzisiejszy interpretacje taką, że nie zwracają nam VAT, czyli w tym zadaniu 1.300 tys. zł VAT, który jest przy budowie kanalizacji poprzednim okresie był zwracany. Krajowa Izba Skarbowa wydała taką decyzje…”. „1.300 tys. zł VAT trzeba odprowadzić, z tego, co wpłacą ludzie trzeba z VAT naliczyć i VAT odprowadzić…”. W dalszej części wypowiedzi Pan Wójt omówił sprawy dot. VAT oraz sprawy związane z technicznym wykonaniem kanalizacji oraz kosztami wykonania sieci kanalizacyjnej o długości 9.740 m. Pan Wójt powiedział „…przyłącza od sieci do ludzi nic nie dostają pieniędzy unijnych, wszystko musi być budowane za własne pieniądze tak się to na dobre zmieniło i w tej chwili, to jest tych przyłączy 84 na odcinku do końca Bystrzycy Nowej, koszt średniego przyłącza wynosi 10.595,00 zł. przyłącza jednego grawitacyjnego, ale są mieszkańcy gdzie jedno przyłącze wynosi po 20 kilka tys. zł. Nie na tutaj żadnej pomocy ani unijnej, ani niczego i gminie nie można tego dofinansować. Będę proponował Radzie żeby podjąć taką uchwałę żeby dofinansować tym mieszkańcom procentowo i tu się zastanawiamy i z kilku wzorców korzystamy. Prawdopodobnie dofinansujemy do metra stawką metrową, żeby było to wymierne dla każdego z mieszkańców, ponieważ nie możemy kwotowo, należy to zrobić w sposób taki żeby było to wymierne.10 tys. zł jest to granica, której nikt nie przeskoczy może z pięć osób wyraziłoby zgodę. Po dziesiątym będą organizowane z spotkania z mieszkańcami.

      Budowa kanalizacji w Strzyżewicach. Koszt całkowity 924 tys. zł.  Odzysk pieniędzy 290 tys. zł, czyli 1/3. Ze składek ludności w tym drugim zadaniu od szkoły do Jamroza to od mieszkańców uzyskujemy ok. 230 tys. zł natomiast w tym drugim odcinku dofinansowanie od mieszkańców tutaj gdzie jest cztery przyłącza i  siedem grawitacyjne ok. 23 tys. zł. Od tych wpłat musimy dać faktury za wpłaty i odprowadzić VAT, ten drugi odcinek ma 900 kilkadziesiąt metrów długości. W Strzyżewicach za mostem jest przepompownia końcowa. Następne zadanie to przydomowe oczyszczalnie ścieków. Było 36 wniosków średnia wpłata mieszkańców. Gmina odzyskuje VAT od całości zadania. Gmina jest usługodawcą w stosunku do mieszkańców, ale wynajmuje, bo sama nie robi i za ten VAT, którym gmina obciążona zostanie i zapłaci VAT ten VAT gmina odzyska, ale jest dotacja, czyli pieniądze unijne, które wspierają tą inwestycję. Pieniądze unijne stanowią 63, 63% netto, bo VAT jest odzyskany, ale od tej kwoty, którą dostaniemy to jest kwota kosztorysowa 377 tys. zł trzeba odprowadzić 87 tys. VAT. Gmina musi odprowadzić 23% VAT. Rozliczając kosztorysowo wychodzi tak, że jedna średnia wpłata mieszkańca musi być ponad 10 tys. zł żeby zrobić oczyszczalnie według kosztorysowych wartości. Mamy dokumentacje na wszystkie oczyszczalnie, kosztorysy na wszystkie oczyszczalnie i przeanalizowaliśmy, to i jednostkowo, to wynosi tak są takie oczyszczalnie, które kosztują 39 tys. zł są takie 26 tys., 23 tys. zł,  22 tys. zł. są średnie, które wynoszą 15- 16 tys. zł są takie, których jest 24 i ich wartość wacha się w granicach  od 17 do 21 tys. zł. minimalne to 15- 16 tys. zł, średnia wartość przydomowych oczyszczalni ścieków wynosi licząc brutto ponad 19 tys. zł kosztorysowo. Nie wierzę w to, że 10 tys. zł ktoś nam dołoży żeby to zrobić. Będzie robione spotkanie we wtorek po Wszystkich Świętych. Zrobimy przetarg i po przetargu spotkamy się jeszcze raz. Przy przydomowych oczyszczalniach jedna osoba może wypaść z trzydziestu sześciu, 3% może być różnicy  nie uzyskania efektu, jeżeli wypadnie dwie osoby to nie uzyskujemy efektu ekologicznego zaplanowanego wtedy nie otrzymamy dofinansowania. Od wpłaty mieszkańcy też płacą VAT…”

Pan Wójt rozmawiał z Panem Dysiem wykonawcą oczyszczalni na temat kosztów wykonania oczyszczalni w innych gminach i tak w gminie Milejów koszt wynosił 16 tys. zł, a w gm. Bełżyce 14 tys. zł.

      Pan Wójt powiedział „… solary mamy decyzję ostateczną VAT nie odzyskujemy. Z ta decyzją idziemy do Sądu, bo od niej nie ma już odwołania. W solarach jest VAT od dotacji. Całkowity koszt wynosi 5.050 tys. zł plus VAT prawie 318 tys., to jest 5.378 tys. zł. W solarach VAT wynosi 8%. Koszty kwalifikowane są 4.672 tys. zł, kwota dofinansowania 85% czyli jest prawie 4 miliony kwoty dofinansowania 3.971 tys. zł i podatek od dotacji dla ludzi, którzy z solarów korzystają jest kwota kosztorysowa, która może się zmniejszyć, a może się zwiększyć, dlatego że kwoty z przetargów są wyższe. Podatek wynosi 317 tys. zł od dotacji unijnej. Solary są inwestycją gdzie gmina może ponosić koszty obsługi, to jest tak zwany projekt samofinansujący. Gmina może dołożyć pracownika. Dokumentacje zrobiliśmy nie ściągając od ludzi nic to nam wolno robić. Wpłaty mieszkańców wynosiłyby 1.062 tys. zł. Mieszkańców na solary jest 560, a średnia wpłata wynosiłaby 2.463 zł. w rodzinie do 6 osób a bardziej liczne rodziny więcej…”

     Pan Eugeniusz Markiewicz powiedział „ Przerażony jestem tym, co usłyszałem od Pana i co nas czeka. Mam pytanie mamy na koncie wpłaty mieszkańców czy Pan się orientuje, w jaki sposób formalnie załatwimy my, jako społeczny Komitet budowy kanalizacji. Bierzemy od ludzi pieniądze, które nam systematycznie wpłacają jak przekażemy to gminie, bo mieliśmy to przekazać w formie darowizny rozliczając się z każdą z tych osób, które wpłaciły na kanalizację a jak teraz, jeżeli to ma być indywidualnie plus VAT plus wszystko”.

                 Pan Wójt odpowiedział „Pan ma listę ile, kto zapłacił i my będziemy wystawiać imienne faktury z kwotą brutto. Gmina wystawi każdemu fakturę, a to, co mówiłem o przyłączach i udziale mieszkańca do przyłączy to nie możemy tej ulgi, którą Rada uchwali na wniosek Wójta tylko każdy z mieszkańców będzie pisał indywidualny wniosek żeby z tego dofinansowania skorzystać. Wówczas my jako gmina i jako Rada mamy taką możliwość żeby z tego skorzystać nie ma innej drogi…”.

   Pan Eugeniusz Markiewicz zapytał czy o podatku VAT będziemy rozmawiali

     Pan Wójt opowiedział, że tak będzie to omawiane.

   Pan Antoni Skarbucha – Przewodniczący Rady Powiatu Lubelskiego  powiedział „ Chciałem poinformować o pewnej inwestycji, która została wykonana w Zespole Szkół Techniki Rolniczej w Piotrowicach, bo być może Państwo o tym niewiedzą. Tam został wykonany cały ciąg komunikacyjny. Inwestycja wyniosła, co nie jest tajemnicą blisko 180 tys. zł. Może ktoś powie, że za te pieniądze można było zrobić coś innego, ale ja wspólnie ze Starostą Pikulą uznaliśmy, że właśnie w tym roku jest jedyna taka możliwość żeby tej szkole pomóc i oczywiście mieszkańcom jest to droga również do użytku wewnętrznego. Był robiony projekt. Warto docenić tą inwestycje i te wyłożone pieniądze. Drogi drogami, ale tam też jest droga i należało to zrobić.
W szczególności z tego powodu, że w latach dziewięćdziesiątych likwidowano POM to skazywano szkołę na porażkę, na upadek. Jeśli chodzi o wyniki szkoły jest wprost przeciwnie, w tej chwili jest nabór ok. 310 uczniów jest to jedyna szkoła w powiecie lubelskim, która się rozwinęła to nie stało się bez działania. Szczególne podziękowania dla dyrektora i osób, które mu pomagają. Należało tej szkole pomóc i w ten sposób pokazać, że za taką działalność, za aktywność należy docenić, a również za to, że są osoby na szczęście nieliczne i nadal oskarżają bądź szkalują dobre imię dyrektora czy osób z nim współpracujących. Postanowiliśmy, że te inwestycję wykonamy dla dobra szkoły i mieszkańców. Nabór uczni do tej szkoły dotyczy tylko młodzieży polskiej. Będziemy myśleć, aby w przyszłym roku zrobić do tej szkoły jakieś dofinansowanie…”.

      Zapytał „Jak Pan Wójt przewiduje przedsięwzięcia naboru do LGD na przyszły 2018 rok czy coś jest, czy jeszcze nie ma planów, bo to jest ważne…”

      W dalszej części wypowiedzi poinformował, że w dniu 3 listopada br. w Jabłonnej będzie spotkanie Wójtów z Zarządem Dróg Powiatowych dot. dróg.

        Poinformował, że podjęto działania, aby droga powiatowa Kiełczewice Bychawa została zgłoszona we wrześniu 2018 r. do Programu Przebudowy Dróg i być może będzie możliwość realizacji tej drogi.

 

Ad. 5. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały.

Pani Halina Zdybel omówiła załączniki do uchwały.

          Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/207/17 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2017 rok została przyjęta w obecności 12 radnych.

Wyniki głosowania: „za” –   12 głosów, „przeciw” – 0, „wstrzymało się” – 0.

(nieobecny podczas głosowania radny Pan Sylwester Adamczyk).

 

Ad. 6. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt uchwały.

Pani Halina Zdybel  omówiła zmiany w  wieloletniej prognozie finansowej w związku ze zmianami w  dochodach i wydatkach.

          Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/208/17 w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej Gminy Strzyżewice na lata 2017-2026 została przyjęta w obecności 12 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  12 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0 (nieobecny podczas głosowania radny Pan Sylwester Adamczyk).

 

Ad. 7.  Podjęcie uchwały w sprawieuchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Strzyżewice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

 Państwu radnym zostało przekazane uzasadnienie, które było w załączeniu do projektu w/w uchwały o treści: „Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, powołana w podstawie prawnej niniejszej uchwały, nałożyła na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w ustawie w zakresie realizacji zadań publicznych, określonych w art. 4 ust. 1 ustawy. Współpraca Gminy Strzyżewice z ww. podmiotami odbywa się na podstawie rocznego programu współpracy uchwalonego obowiązkowo przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Stąd konieczność podjęcia niniejszej uchwały.

Projekt Programu został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy Strzyżewice. Konsultacje trwały od dnia 19.09.2017 r. do 29.09.2017 r. Informacje o konsultacjach umieszczono na stronie internetowej – www.strzyzewice.lubelskie.pl, na stronie internetowej Biuletyny Informacji Publicznej – www.ugstrzyzewice.bip.lubelskie.pl oraz wywieszono na tablicy ogłoszeń w budynku Urzędu Gminy Strzyżewice. Konsultacje prowadzone były w formie pisemnej poprzez przyjmowanie uwag i opinii na formularzu do konsultacji projektu aktu prawa miejscowego w zakresie działalności statutowej organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W wyznaczonym terminie nie wpłynęły żadne opinie ani uwagi dotyczące konsultowanego projektu: „Roczny program współpracy Gminy Strzyżewice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018”.

W ostatecznym kształcie Program przedłożono Radzie Gminy Strzyżewice.”

Pan Wójt poinformował, że  uchwała rokrocznie musi być podjęta wskazuje kierunki na rok następny. Jeżeli nie jest podjęta przez Radę Gminy to nie można ogłaszać konkursów dot. programu współpracy z organizacjami pozarządowymi. Na realizację programu w 2018 r. planuje się przeznaczyć kwotę w wysokości 100 tys. zł.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/209/17 w sprawie uchwalenia Rocznego Programu Współpracy Gminy Strzyżewice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2018 została przyjęta w obecności 12 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  12 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0 (nieobecny podczas głosowania radny Pan Sylwester Adamczyk).

 

Ad. 8.  Podjęcie uchwały w  sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Wójt Gminy poprosił, aby uchwała została podjęta nie rok 2018 tylko, aby uchwał była uniwersalna bezterminowa to nie będzie obowiązku uchwalania stawek podatku od środków transportowych w przyszłym roku. Stawki nie zostały zmienione i są takie same jak w roku bieżącym.

          Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/210/17 w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Strzyżewice

Uchwała została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad. 9.  Podjęcie uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej do obliczenia podatku rolnego na 2018 rok

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

 Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Pan Wójt poinformował, że również obniżone stawki podatkowe mają wpływ na wielkości otrzymanej subwencji wyrównawczej, jaką otrzymuje gmina.

Uchwała Nr XXXVII/211/17 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanego do obliczenia podatku rolnego na 2018 rok została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0.

Rada Gminy obniżyła średnią cenę skupu żyta ustaloną Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 18 października  2017 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok podatkowy 2018 (M. P. z 2017 r., poz. 958) z kwoty 52,49 zł za 1 dt  - do kwoty 37 zł za 1 dt, mającą zastosowanie przy obliczaniu podatku rolnego na 2018 r. na obszarze gminy Strzyżewice.

 

Ad. 10.  Podjęcie uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 Pan Wójt omówił położenie działek w terenie. Poinformował, że Gminna Spółdzielnia w Strzyżewicach zaproponowała odkupienie działki i Kiełczewicach Pierwszych od gminy, a w rozliczeniu proponują gminie zakup jeszcze jednej działki  o pow. 0,24 ha będącej ich własnością. Działki nie zostały jeszcze wycenione. Działki należy wycenić i jeśli będzie zgoda Rady działki zostałyby sprzedane i nabyte.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/212/17 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

Rada Gminy wyraziła zgodę na odpłatne nabycie do gminnego zasobu nieruchomości Gminy Strzyżewice nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w Strzyżewicach, oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 804/30 o powierzchni 0,2395 ha, dla której Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku prowadzi księgę wieczystą KW nr LU1I/00098123/9.

 

Ad. 11.  Podjęcie uchwały w  sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Pan Eugeniusz Markiewicz przedstawił opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Społeczno Gospodarczego Rady Gminy Strzyżewice, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/213/17 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

Rada Gminy wyraziła zgodę na odpłatne nabycie do gminnego zasobu nieruchomości Gminy Strzyżewice nieruchomości gruntowej zabudowanej położonej w Strzyżewicach, oznaczonej ewidencyjnie jako działka nr 804/29 o powierzchni 0,1602 ha, dla której Sąd Rejonowy Lublin-Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku prowadzi księgę wieczystą KW nr LU1I/00098123/9.

 

Ad. 12.  Podjęcie uchwały w  sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strzyżewice”.

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

Pani Anna Janiszewska inspektor Urzędu Gminy omówiła szczegółowo  zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strzyżewice oraz projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Pani Anna Janiszewska powiedziała „…zmiana tych dwóch dokumentów wynika z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie określenia szczegółowego sposobu segregacji odpadów. Rozporządzenie zobowiązało wszystkie gminy na terenie kraju do ujednolicenia sposobu prowadzenia selektywnej zbiórki. Do tej pory odpady w gminie były dzielone na dwie grupy odpady zmieszane i odpady segregowane, jako frakcja sucha.
W związku w życie rozporządzenia, które obowiązuje od dnia 1 lipca br. frakcja sucha musi być dzielona na trzy worki oddzielnie papier, oddzielnie szkło i oddzielnie metale i tworzywa sztuczne i czwarta frakcja to odpady biodegredowalne ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów…”

W dalszej części wypowiedzi opowiedziała szczegółowo sposoby segregacji odpadów, a także poinformowała o wzroście kosztów odbioru odpadów, co stwierdza, na podstawie odbytych już przetargów na odbiór odpadów w sąsiednich gminach.

         Pan Wójt zaproponował radnym wyjazd do segregowani odpadów.

         Pan Andrzej Kuźnicki powiedział „pomysł Pana Wójta jest bardzo dobry i powinniśmy tam pojechać i zobaczyć sposoby segregacji”.

Ogólna dyskusja na temat segregacji odpadów.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/214/17 w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strzyżewice” została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad. 13.  Podjęcie uchwały w  sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

 

Przewodniczący Rady Gminy zapoznał z  projektem uchwały.

W związku z brakiem zgłoszeń do dyskusji Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Uchwała Nr XXXVII/215/17 w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów została przyjęta w obecności 13 radnych.

Wyniki głosowania: „za” -  13 głosów, „przeciw” - 0, „wstrzymało się” – 0

 

Ad. 14. Informacja Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez sekretarza gminy, skarbnika gminy, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy.

 Pan Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych przez sekretarza gminy, skarbnika gminy, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy (w załączeniu do protokołu).

 

Ad. 15. Informacja Przewodniczącego Rady Gminy o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował o oświadczeniach majątkowych złożonych przez radnych (informacja w załączeniu do protokołu).

 

 Ad.16.Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za rok szkolny.

Przewodniczący Rady Gminy powiedział „otrzymaliśmy piękne opracowanie, czy ktoś chce coś powiedzieć lub o coś zapytać”.

 Pani Sekretarz Gminy powiedziała, że szkoły gminie są na bardzo wysokim poziomie.

 Pan Eugeniusz Markiewicz powiedział „ to są dane za rok miniony, co się stało, że z byłej klasy pierwszej teraz klasy drugiej ubyło nam dziewięciu uczniów, to jest normalne, ale z danych porównawczych z poprzednim raportami  wynika, że na dzień 31 września br. w klasie drugiej powinniśmy mieć więcej uczni niż mamy…”  Zapytał czy w związku z reformą przybędzie dużo więcej nauczycieli w szkołach. Prosił o przygotowanie danych liczbowych dot. urodzeń dzieci i przekazanie radnym.

Pani Sekretarz Gminy powiedziała „ pierwsze pytanie wynika prawdopodobnie z tego, że reforma weszła w trakcie rodzice dzieci z pierwszej klasy mieli czas na podjęcie decyzji i prawdopodobnie dzieci zostały w pierwszej klasie…”

Odnośnie przyszłości to jest w informacji oświatowej tabelka na ten temat. Informacja dot. urodzeń nie daje żadnego obrazu, miejsce urodzenia i miejsce zameldowania nie jest wyznacznikiem gdzie dzieci pójdą do szkoły.

Ogólna dyskusja dot. liczebności klas w szkołach, ilości zatrudnionych nauczycieli i spraw związanych z finansowaniem oświaty.

 

Ad.17. Wnioski, interpelacje i oświadczenia radnych.

     Pani Małgorzata Wzorek Saran Dyrektor PSP w Bystrzycy Starej zaprosiła na 100 lecie szkoły w Bystrzycy Starej, które odbędzie się w dniu 24 listopada br.

 Pani Edyta Golewska Dyrektor PSP w Rechcie zaprosiła na dzień 11 listopada br. na Gminne Święto Niepodległości.

 Pani Wiesława Grabczyńska sołtys miejscowości Pawłówek podziękowała w imieniu własnym i mieszkańców za wybudowanie drogi Panu Wójtowi oraz Panu Markiewiczowi za pomoc.

Pan Wójt powiedział, że i księdzu należy podziękować za ogłaszanie apeli do mieszkańców.

 Pan Roman Staszczak sołtys Kolonii Kiełczewice Dolne zapytał, „kiedy będzie coś wiadomo z solarami”.

Pan Wójt dopowiedział, że po odbytych zebraniach  z osobami, które są z zainteresowane solarami. Na zebraniach będą omawiane sprawy dot. finansowania i zobaczymy ile osób nadal będzie zainteresowanych solarami.

Pan Tomasz Hanaj Dyrektor  CKiP w Piotrowicach podziękował za wsparcie mieszkańcom, szkołom, dzięki któremu CKiP w Piotrowicach wygrało plebiscyt ilością głosów 13128 i od następnego roku będzie pracownia Orange i świetlica z wyposażeniem za 30 tys. zł.

 Pani Regina Wróbel podziękowała Panu Wójtowi, pracownikom Urzędu i Radzie za wybudowanie  drogi w Osmolicach Drugich.

Przewodniczący Rady Gminy Pan  Mirosław Worobik w imieniu mieszkańców Osmolic również podziękował radnym za wsparcie budowy drogi w Osmolicach.
       W związku z tym, że mają być wysadzane drzewa (lipy) przy drogach gminnych prosił o informowanie pracowników Urzędu, jeśli takie drzewa zostaną uszkodzone.

Przewodniczący Rady Gminy prosił  Pana Wójta w imieniu radnych o organizowanie sesji Rady Gminy w środy lub w każdy inny dzień, ale aby nie w czwartki.

Ad. 18.Zamknięcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Pan  Mirosław Worobik zakończył obrady wypowiadając słowa „Zamykam XXXVII sesję Rady Gminy Strzyżewice” o godz. 12.45.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

Protokołowała:                                  Przewodniczący Rady Gminy

S. Wrona                                               

                                                    Mirosław Worobik

                                                            

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Wrona Stanisława
Dodano do BIP dnia: 2017-11-24 13:15:30